مطالب مدیریت پسماند

آسفالت خیابان های ونکوور با پلاستیک بازیافتی

خیابان های ونکوور توسط پلاستیک بازیافت شده ، آسفالت خواهد شد.

بر طبق آخرین گزارش بخش زیست پذیری جهانی واحد اطلاعات هفت نامه اکونومیست شهر ونکوور در کانادا مکانی محبوب و مناسب برای زندگی است و مرتبه سوم بهترین شهر دنیا را نیز یدک می کشد. به دلیل داشتن شرایط محیطی غیر ثابت به مقامات رسمی بر این انگیزه شده اند که با اعمال یک برنامه بلند پروازانه ونکوور را به سبزترین و پاکترین شهر دنیا تا سال ۲۰۲۰ مبدل کنند. برای شروع قرار است از یک پروسه مخلوط گرم جدید برای آسفالت کردن خیابان ها و جاده های این شهر استفاده شود که این مخلوط از پلاستیک های دور ریخته شده که در سطل آشغال های مخصوص پلاستیک خانه ها قرار دارد ساخته و تهیه می شود که این امر باعث کاهش گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا نیز می شود.

یک تیم از مقامات رسمی متشکل از پیتر برمنر (Peter Bremner) و جف مارکویک (Jeff Markovic) با همکاری کمپانی (Toronto’s GreenMantra) در حال تحقیق و گسترش یک پروسه ابتکاری هستند. که ۱۰۰ درصد پلاستیک پسمانده باز یافت شده را به گونه ای موم تبدیل می کند که می توان آنرا با مخلوط آسفالت گرم میکس کرد.

کارین مگنوسن (Karyn Magnusson) از شرکت سرویس های مهندسی ونکوور می گوید: مخلوط آسفالت گرم از مدت های قبل نیز استفاده می شده است. اما نکته ای که آنرا خاص می کند استفاده ما از موم تهیه شده از پلاستیک های بازیافت شده در این پروسه می باشد. ما از سال ۲۰۰۸ مخلوط کردن را با انواع گوناگون افزودنی ها که برای کاهش درجه غلظت مخلوط و استفاده راحت تر آن در دماهای پایینتر به کار می رود ، امتحان کرده ایم. ما هم اکنون سه قسمت از جاده های ونکوور را با این روش آسفالت کرده ایم.

جف مارکویک (Jeff Markovic) نیز در صحبت های خود اشاره می کند که: (این مخلوط متشکل از یک (Super pare) با سایز ۱۹ میلیمتری ، مخلوط گرم با سطح زبر ، همراه با ۲۰ درصد آسفالت احیا شده و موم شکل گرفته از زباله های پلاستیکی بازیافت شده است. دمای مخلوط نیز از ۱۶۰ درجه سانتیگراد در حالت معمول به ۱۲۱ درجه سانتیگراد کاهش یافته و کاهش چشمگیری نیز در VOC (ترکیبات ارگانیک فرّار) و CO (منواکسید کربن) در محل ساخت این مخلوط و بر کاهش آشکار در بخارات سمی ساطع شده در محل آسفالت دیده می شود).

از مزایای دیگری که در آزمایش های جاده ای و آزمایشگاهی مشخص شده است می توان به ۲۰ درصد کاهش در مصرف گاز که برای گرم کردن مخلوط استفاده شده در جلوگیری از مستعمل شدن روغن های مورد استفاده در آسفالت ، ‌می توان از آسفالت های قدیمی تر به منظور خرد کردن و استفاده مجدد در آسفالت های جدید نیز بهره برد.

مگنوسن (said Magnusson) می گوید: (فصل آسفالت کردن رو به اتمام است ، اما در بهار سال آینده ما آزمایش های بیشتری انجام خواهیم داد و عملکرد در محل نصب آسفالت های کنونی را نیز مد نظر خواهیم داشت. ما هنوز راه زیادی برای ارزیابی و نتیجه گیری قطعی داریم ، اما اگر آزمایش های ما نتایج مثبت و بهره وری مورد انتظارمان را نشان دهد ، سعی می کنیم پروسه آسفالت کردن را به این سمت سوغ دهیم و آن را به یک پروسه همیشگی و عادی تبدیل کنیم ، تا اینکه فقط در موارد خاص از آن استفاده شود. البته حالت ایده آل نیز به این صورت خواهد بود که این موم توسط شخص یا ارگانی به صورت محلی تولید شود. موادی که ما تا الان استفاده کرده ایم توسط یک کمپانی در تورنتو ساخته شده بود ، ولی زیباترین گونه خواهد بود که پسمانده پلاستیکی ونکوور در ساخت آسفالت جاده های آن بکار گرفته شود).

با وجود اینکه این پیشرفت جدید در حال حاضر ۳ درصد از مخلوط داغ معمولی گرانتر است ، محققان بر این باورند که هزینه اضافه در آینده نزدیک با افزایش ذخایر پسمانده پلاستیکی مرتفع خواهد شد.

 

پرتال جامع اطلاعات تخصصی صنعت حمل و نقل :: www.iranway.com ::

مطلب قبلی

طرح پیشنهادی برای برنامه ریزی شهری شهر جدید Nanyou

مطلب بعدی

عجیب ترین مکان برای خانه سازی (+عکس)

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *