حمل و نقلشهرسازي

تاريخچه احداث پياده‌راه در ايران

تا قبل از ورود خودرو و تحولات حاصل از آن در شهرسازي ايران راه­ها و فضاهاي شهري در انطباق کامل با فضاهاي انساني و نيازهاي اجتماعي شهروندان شکل مي­گرفت. چنانکه تاريخ شهرسازي ايران نشان مي­دهد، در شهرهاي کهن ايراني نظام کالبدي شهر به طور کلي بر اساس مقياس انساني يا مردم­ واري استوار بوده ­است و وسعت شهرها و فاصله ميان مراکز مختلف آن­چنان بود که شهروندان با پاي پياده از نقطه­ اي به نقطه ديگر مي­ رفتند. اين راه­ها و فضاهاي شهري علاوه بر نقش ارتباطي و دسترسي، مکاني امن و راحت براي تماس اجتماعي گردش و تماشا، شنيدن اخبار، برگزاري جشن­ها و آئين­ها، تفريح و سرگرمي و مذاکره و داد و ستد را فراهم مي­ آوردند .

با پيدايش حمل و نقل ماشيني بسياري از فضاهاي شهري که محل زندگي اجتماعي بود، به گذرگاه و توقف­گاه وسايط ماشيني تبديل شده و اين توسعه به تدريج تمام ساختار کالبدي و اجتماعي شهر را زير نفوذ برد. حرکت پياده و نيازها و حقوق طبيعي انسان پياده کمتر مورد توجه برنامه­ ريزان و طراحان شهري قرار گرفت و راه­هاي پياده نه به عنوان بخشي از فضاي شهري بلکه به عنوان تابعي از حرکت سواره به حساب آمدند و آنچنان که بايد به فضاها و محدوده­ هاي پياده و اهميت آنها به عنوان يک فضاي شهري به ايجاد سرزندگي و پويايي در شهر و مکاني براي گذران اوقات فراغت شهروندان توجه نگرديده ­است (مرتضوي ۱۳۹۰) ما در برنامه­ ريزي در مورد حمل و نقل درون شهري، هنوز از ديدگاه اتومبيل­گرا پيروي مي­کنيم، ديدگاهي که امروزه در اکثر کشورهاي پيشرفته جهان ديگر جايگاهي ندارد، اين در حالي است که نرخ بالاي شهرنشيني در ايران و افزايش انواع آلودگي­هاي ناشي از تردد وسايط نقليه موتوري در شهرهاي بزرگ، تغيير در خط مشي­ هاي برنامه­ ريزي شهري و حمل و نقل درون شهري ما را ضروري مي­کند . 

با وجود گذشت چندين دهه از جنبش پياده­ گستري در ساير کشورها، طراحي مسيرهاي پياده با عنوان «پياده­ سازي محورهاي تاريخي» هنوز مبحثي نو در کشور ما به شمار مي­آيد . از جمله   تجربه­ هاي عملي در ارتباط با احداث پياده‌راه در ايران مي­توان به تجربه تفکيک سواره از پياده در تبريز (خيابان تربيت، خيابان استاد شهريار و محور قلعه سنگي) اشاره نمود. از ديگر تجربه­ ها خيابان جنت در بافت مرکزي شهر مشهد مي­باشد. در کلانشهر تهران توجه به جنبش پياده ­گستري بسيار ديرتر از ديگرشهرها مد نظر مسئولين و مديران امور شهري قرار گرفته­ است و اين در حاليست که معمولاً هرگونه اقدام شهرسازي در پايتخت به صورت الگويي جهت ديگر شهرهاي کشور قرار مي­گيرد . از جمله نمونه­ هاي اجرا شده در تهران مي­توان به پياده ­سازي خيابان صف (سپهسالار)، خيابان مروي و بازار تهران اشاره نمود.

مطلب قبلی

تاريخچه احداث پياده‌راه در جهان

مطلب بعدی

ساخت پارکینگ محرک استفاده از خودروی شخصی است!

s.gheysipour

s.gheysipour

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *