مطالب گورستان

تدفین در اسلام

در دین اسلام، مرده ها هم احترام دارند. نگاهى اجمالى به سرنوشت میت از زمان احتضار تا به خاک سپارى و اعمال شب وحشت و… همه و همه حکایت از احترام خاص اسلام به اموات است. در بین احکام دو نقطه اوج دیده مى شود. اگر یک کار در بردارنده بالاترین مصلحت باشد تعبیر به واجب مى شود و اگر در نقطه مقابل باشد و متضمن مفسده، تعبیر به حرام مى شود. و اما حکم اسلام درباره اموات بدین صورت بیان شده است: غسل، کفن، نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامى نباشد بر هر مکفى واجب است و اگر بعضى انجام دهند، از دیگران ساقط مى شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد، همه معصیت کرده اند. چهار کار لازم است. اول تنظیف و غسل میت است که نشان از توجه دقیق اسلام به پاکیزگى و طهارت است. ویژگى آب هم بیان شده که باید پاک و غیر غصبى باشد سه بار شستن، نوعى احترام است به کسى که اولاً خداوند او را بالاترین مخلوق نامیده است. دوم اینکه اگر وى رکنى از خانواده بوده، بازماندگان او را با کمال محبت شستشو دهند.

او گرچه از دنیا رفته ولى عُلقه خویشى و محبت همچنان باقى است. پس از آن حنوط است. حنوط یا خوشبو کردن قسمت هایى که به هنگام سجده روى زمین قرار مى گرفته، نیز واجب است. که این هم حکایت از خوش سلیقگى اسلام است. یعنى مردن شخص به معناى تمام شدن پرونده و مختومه بودن آن نیست. پس از غسل نوبت پوشاندن میت است که در سه تکه پارچه پاک و حلال واجب است وى را بپوشانند. پوشش از نیازهاى فطرى بشر است و این به لحاظ حفظ حرمت انسان ها است. که بدن او عریان و بى لباس نماند حتى در صورتى که جان و روح ندارد. سپس بر پیکر پاک مرحوم، نماز خوانده مى شود. نمازى با پنج تکبیر که نشان از پنج وعده نمازهاى یومیه دارد. که تشییع کنندگان همراه با ولى میت به جاى آورده و جنازه را به سوى خوابگاه ابدى مشایعت مى کنند. پاره اى دیگر از مستحبات هست که روح آنها به ما مى فهماند که از منویات اسلام آن است که همین جسم از زیر خاک سالم بماند و حتى روایت است که کسى چهل مرتبه غسل جمعه را در روز جمعه نزدیک به زوال انجام دهد، جسدش نمى پوسد و درباره برخى از شهدا، منقول است که جسم آنان سالم است. مانند حرّ بن یزید ریاحى که برخى آن را دیده اند. و درباره برخى علماء ربانى هم منقول است که جسم آنان در قبر پس از سالها سالم باقى مانده است. و این مطلب که در روز قیامت معاد جسمانى هم هست و عقیده شیعه هم بر آن است موءید این است که باقى ماندن جسم مدنظر اسلام است. در اسلام باقى ماندن جسم زیر خروارها خاک آن هم بدون تغذیه مادى،از ارزشها است و حاکى از سلامت روح مرحوم است. اسلام براى تشییع جنازه فرهنگ و آداب خاصى دارد حتى المقدور جنازه را بر روى دست حمل کنند. کیفیت دفن مردان با زنان اندکى متفاوت است. به لحاظ آثار تربیتى براى تشییع کنندگان میت را با ذکرهایى خاص تشییع مى کنند. حضور در قبرستان و دفن میت در اماکن خاص نیز از دیگر برنامه هاى اسلام خاست

براي مطالعه ي بيشتر در اين مورد :

http://www.pegahhowzeh.com

تهیه و ارسال : خانم مائده بزرگی

مطلب قبلی

سخنرانی فراموش نشدنی ویکتور هوگو در مجلس فرانسه

مطلب بعدی

هنر معماری ایرانی - بخش چهارم

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *