حمل و نقل

توسعه راه و معابر، فرش قرمزي زير پاي خودروها و در نتيجه افزايش خودرومحوري

وقتی در راستای هدف مبارزه با خودرو محوری و ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی گام برداشته می‌شود، نمی‌توان شاهد افزایش خودروهای شخصی در خیابان‌ها و کاهش تولید واگن و اتوبوس بود.
آقاي تقي‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با بیان اینکه « برای تقویت حمل‌ونقل عمومی باید در استراتژی‌ حمل‌ونقل، بخش صنعت و جایگاه خاص آن دیده شود» گفت: سپس می‌توان با تعامل بخش صنعت و سایر بخش‌ها به نحوی حرکت کرد که همه به سمت استراتژی‌ها متمایل باشند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نمی‌شود که اولویت وزارت راه و شهرسازی توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد اما بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از بودجه بیشتری برخوردار باشد. لذا در غیر این صورت باید شعار خود را تغییر داده و اولویت خود را حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنیم.
تقی زاده یادآور شد: حمل‌ونقل جاده‌ای از اهمیت خاصی برخوردار بوده و رسیدگی‌های خاص خود را می‌طلبد. اما کشورها بر اساس وسعت و شرایط جغرافیایی اولویت‌های حمل‌ونقل خود را مشخص می‌کنند که بر اساس این شاخص‌ها اولویت‌های اول و دوم ایران حمل‌ونقل ریلی و هوایی و مکمل آن‌ها حمل‌ونقل جاده‌ای است و برای تحقق برنامه‌ها باید دست‌به‌دست یکدیگر داد.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی فقط پیشنهادکننده بودجه است، لذا نظرات سازمان برنامه‌وبودجه، دولت و مجلس شورای اسلامی مهم هستند و هم‌راستا شدن این دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای اجرای استراتژی‌های حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل بر مبنای روش‌های علمی تدوین و وظایف سازمان‌ها مشخص‌شده است و در مرحله بعدی اقدامات استراتژیک قرار دارند.
تقی زاده گفت: در سند استراتژی‌های حمل‌ونقل ۹۴ اقدام استراتژیک پیش‌بینی‌شده است که ۴۰ اقدام در دست اجرا است و حدود ۵۰ اقدام جزو برنامه‌های آتی قرار گرفت. البته از ۴۰ اقدام ۱۰ اقدام در دولت‌های قبل در دست پیگیری و ۳۰ اقدام در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دست اجرا و مطالعه قرار گرفته است.
در ادامه نشست خبری، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ابلاغ سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل به سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جانب شورای عالی ترابری کشور و میزان استقبال آن‌ها از این سند گفت: مقرر شد سند استراتژی‌های حبخش حمل‌ونقل برای اعضای شورایعالی ترابری با تأکید بر استراتژی‌های حمل‌ونقل ابلاغ شود تا در هنگام پیگیری‌ بیشتر متوجه اهمیت سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل شوند.
تقی‌زاده همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص راهکارهای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی گفت: در سند استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل به بحث ایمنی راه‌ها پرداخته شده که مشابه موارد مطرح شده در نقشه راه ایمنی کشور است .
وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها ابتدا از سال ۸۴ که تعداد کشته‌های حوادث رانندگی حدود ۲۵ هزار نفر بوده است با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی سوخت در آن برهه زمانی کاهش یافت. تا اینکه چند سال بعد با تصویب قانون تشدید جرائم رانندگی و افزایش نرخ جرائم رانندگی مجدد تعداد تلفات رانندگی با کاهش شدید مواجه شد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این مدت کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌طور مرتب روند کاهش تلفات را رسد می‌کرده و طبق پیش‌بینی‌ها تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۶ حدود ۱.۷ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته است.
تقی زاده از تصویب نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در کمیسیون فرعی امور زیربنایی دولت در هفته گذشته خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون در انتظار ارائه در کمیسیون اصلی زیربنایی دولت است تا در صورت تصویب در جلسه هیئت دولت مطرح شود.
وی یادآور شد: در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور پیش‌بینی شده است که طی ۱۰ سال تعداد تلفات رانندگی از ۱۶ هزار به ۹ هزار نفر کاهش یابد. اگر چه کار بسیار سختی است و باید برای دستیابی به اهداف نقشه راه تمام امکانات و نیروها را بسیج کرد.
این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به شاخص جهانی تعداد کشته به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و احتساب قیمت سوخت فعلی تعداد تلفات رانندگی در ایران بالا نیست. اگرچه در کشورهای اروپایی که قیمت سوخت حدود ۴ تا ۵ برابر ایران است، تعداد تلفات رانندگی آن‌ها نیز به همین میزان کمتر است. البته قیمت سوخت به‌تنهایی ملاک کاهش تلفات رانندگی محسوب نمی‌شود و اقدامات باید در قالب یک پکیج در نظر گرفته شود.
تقی زاده با اشاره به استراتژی‌های حمل‌ونقل و هدف مبارزه با خودرو محوری با نگاه توسعه حمل‌ونقل عمومی بیان داشت: در همه کشورها قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن گران تمام می‌‌شود. اما در ایران این مساله برعکس بوده و قیمت سوخت نسبت به هزینه‌ و قیمت خودرو ارزان تر است. لذا ما معتقد هستیم که برای جلوگیری از اعمال فشار به مردم دولت باید تصمیماتی نسبت به کاهش تعرفه واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودروهای داخلی اتخاذ کند و چند ماه بعد از این تصمیمات اقدام به افزایش قیمت سوخت کند. اما باید توجه داشت که این اقدام مستلزم برنامه‌ریزی و هماهنگی با سایر نهاد ها است.

 

مطلب قبلی

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی

مطلب بعدی

چشم انداز توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني در ایران

s.gheysipour

s.gheysipour

3 دیدگاه ها

  1. خرداد ۸, ۱۳۹۷ در ۵:۳۵ ب.ظ — پاسخ

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین
    سایت ها هستید.

  2. خرداد ۱۰, ۱۳۹۷ در ۱:۳۱ ق.ظ — پاسخ

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون
    متشکرم

  3. تیر ۳۰, ۱۳۹۷ در ۸:۰۸ ق.ظ — پاسخ

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *