مطالب برنامه ریزی شهری

پل قشم بندرعباس

همانگونه كه ميدانيم قرار است پروژه احداث پل قشم بندرعباس كه از سالهاي قبل از انقلاب اسلامي مطرح گرديده بود عملياتي گردد و با هزينه اي برابر يك ميليارد دلار اتصال جاده اي و ريلي جزيره زيباي قشم به سرزمين اصلي برقرار شود.

به نظر مي رسد گذشته از نوع و تكنولوژي برقراري اين ارتباط كه امري ثانويه است ضرورت دارد و با سپري شدن حدود ۴۰ سال از طرح اوليه موضوع تا فراهم شدن اعتبارات و مقدمات اجرا، اصل موضوع براساس منافع ملي و محلي بار ديگر مورد ارزيابي اقتصادي، اجتماعي و فني قرار گيرد.

در دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي دنيا در تلاش بود براي هر چه پيشرفته تر نشان دادن خود نسبت به برقراري ارتباط جاده اي و توسعه بزرگراهي به هر جا و هرگوشه ممكن اقدام نمايد. چنين ارتباطي شايد در زمان خود با توجه به محدوديت تعداد كل خودروها و شرايط رفت و آمدها قابل پذيرش بوده باشد اما امروز بلاياي زيست محيطي حاصل از سيل اتومبيل ها و آثار و پيامدهاي ناخواسته آن بر معماري و محيط شهري و روستايي، جهانيان را به تلاش براي دور كردن خودرو از محيط زندگي خود واداشته است. امروز اين امر كه جزيره اي بتواند با محدود كردن تردد خودرو، خصوصيت هاي ذاتي خود را حفظ نموده، بر آن فخرفروشي كند ارزشي رو به رشد و بين المللي به حساب مي آيد.

آيا تاكنون سيل كنترل نشده و فراگير خودروهاي سبك و سنگين در جاي جاي كشور چه امتيازي ره آورد داشته كه درصدد تسري آن به جزيره زيباي قشم هستيم؟ آيا امروز اين خصوصيت طبيعي و جغرافيايي براي جزيره يك امتيار به حساب نمي آيد؟

آيا گسترش امكان جابجايي خودرو و بار با شناورهاي مدرن و ايمن نمي تواند نيازهاي اجتماعي و اقتصادي جزيره را بهتر و با هزينه اي كمتر برآورده نمايد؟

آيا با صرف يك ميليارد دلار هزينه (كه حسب تجربه اجرايي با احتساب تأخيرها و تعديل ها قابل افزايش به چند برابر نيز هست) اقدامات مفيدتري براي توسعه جزيره و رفاه جزيره نشينان قابل انجام نيست؟

بديهي است همه معيارها بايستي مورد توجه قرار گيرد و طرح اين سوال بيش از هر چيز بر ضرورت ارزيابي دوباره پروژه و آثار و پيامدهاي مثبت و منفي احتمالي آن تأكيد دارد، تا چنانچه كشور بر اجراي پروژه مصمم گرديد همه جهات موضوع ملاحظه شده و امري مورد غفلت قرار نگرفته باشد. براي اجراي پروژه اي بدين پايه از اهميت و هزينه لازم است گفتگوها و مباحثات لازم در سطح ملي و منطقه اي انجام و تصميمي اتخاذ گردد كه در هر زمان و شرايطي قابل دفاع باشد .

تهیه و ارسال : آقای مهندس حمید سیادت موسوی

مطلب قبلی

سبزترین کتابخانه جهان

مطلب بعدی

آسمانخراش سنجاقک،پاسخی به نیازهای سال 2025

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *