سلامت

۱۰ خوردنی آرامش‌بخش و ضداسترس

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

با مصرف مواد غذایی که در ذیل به آن‌ها اشاره شده، مابقی زندگی را با اعصابی آرام و روانی سالم ادامه دهید. بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن این مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.
آجیل

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب و دل‌آشوب مفید می‌باشد.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

اسفناج
مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن می‌باشد.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج می‌باشند.

ریحان
برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید می‌باشد. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب می‌باشند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

جو
از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات
به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد. فقط کافی است شب‌هایی را به یاد آورید که مادرتان شیشه شیر گرمی را در دهان‌تان می‌گذاشت.

شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می‌باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.

اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

ماهی و میگو
از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری می‌باشند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 می‌باشد.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی
مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکلی، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن می‌باشند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.

چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

کیوی
با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

برگرفته از بخش تغذیه و آشپزی تبیان

خواص ميوه ها با توجه به رنگ شان



اولين چيزي كه در هنگام انتخاب يك ميوه براي خوردن شما را جذب كرده رنگ و جلوه خاص آن ميوه است،آيا مي دانيد ميوه هاي مختلف با رنگ هاي متفاوت چه خواصي دارند؟

در اولين قدم اين رنگ اشيا است كه شما را به طرف آن شيء جذب و يا از آن دور مي‌كند.در واقع احساس آرامش،لذت ناراحتي،تنش،صلح و دوستي و … همه و همه در پرتو رنگ‌هاست.رنگ‌ها تمامي محيط ما و حتي خود ما را نيز تسخير كرده‌اند و در تمام جسم جان و روح ما تاثير گذارند. مثلا در مورد رنگ سيب سرخ و زيبا علاوه بر لذتي كه از رنگ آن در هنگام خوردن مي‌بريم و در ما احساس شادابي و نشاط ايجاد مي‌كند،در خواصش نيز تاثير فراواني دارد.تمامي سبزيجات و ميوه‌هايي كه روزانه مصرف مي‌كنيد با توجه به نوع رنگشان منافع خاصي براي شما دارند.شايد تعجب كنيد،اما فراموش نكنيد كه رنگ‌ها بر همه وجود ما و در تمامي جوانب نفوذ دارند و اين هم يك روش نفوذي آنهاست.

رنگ سبز
رنگي‌ است آرامش بخش و با ديدن اين رنگ شما احساس آرامش مي‌كنيد و از وجودش لذت مي‌بريد و جالب اينجاست كه همين رنگ زيبا و آرامش بخش علاوه بر اين كه شما را در ظاهر جذب مي‌كند و شما از آن لذت مي‌بريد خواص درماني بسياري نيز دارد و براي جسمتان مفيد است.در واقع هر چيز سبزي كه شما مي‌بينيد اين خاصيت را داراست و اين در مورد ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ نيز صادق است.اين رنگ براي افراد عصبي و نا ‌آرام بسيار مفيد است.رنگ سبز خاصيت ضد عفوني‌كننده‌ دارد و مناسب براي بيماري‌هاي قلبي عروقي و بيماري‌هاي روده‌‌اي (يبوست)‌،معده (سوء‌هاضمه،زخم معده و…)،كليه (سنگ كليه و ناراحتي‌هاي مجاري ادراري)‌، ريه (مشكلات تنفسي،آسم و …) و رحم مي‌باشد.

اين رنگ براي درمان زخم‌هاي عميق سوختگي‌هاي شديد نيز موثر است.اين خواص در ميوه‌ها و سبزيجاتي كه سبز رنگ هستند به وفور يافت مي‌شود.تحقيقات نشان داده ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ خاصيت ضدعفوني‌كنندگي دارند و در هضم غذا و جذب آن موثرند.

ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ براي افرادي كه از بيماري‌هاي عصبي رنج مي‌برند توصيه شده است. سبزيجات سبز رنگ همچنين در درمان زخم‌هاي عميق و سوختگي ‌ها و بيماري‌ هاي ريوي و كليوي بسيار موثر است و در بهبود بيماري‌هاي قلبي مصرف فراوان دارد.مثلا جعفري داراي خواص ضد عفوني‌كننده خون و دستگاه گوارش مي‌باشد.جعفري موجب تحريك عضلات روده و رحم مي‌شود و مناسب براي معده و هضم غذاست.برگ اين گياه مناسب براي زخم‌هاي عميق است و جوشانده آن مناسب براي بيماري‌هاي كليوي و مجاري ادرار است.

انگور سبز
اين ميوه مناسب براي بيماري‌هاي اعصاب است.مواد غذايي موجود در انگور به هضم غذا و جذب آن در معده كمك فراواني مي‌كند و در درمان بيماري‌هاي سوءهاضمه،سل ريوي،مشكلات كليوي (سنگ كليه)‌ و يبوست كمك فراواني مي‌كند.همچنين باعث دفع سموم و مواد زائد از بدن مي‌شود.آب انگور مغذي عضله قلب است.انگور اختلالات قلبي حاصله از ازدياد فشارخون را از بين مي‌برد و داراي اثر تقويت‌كننده قلب است.
انگور موجب ازدياد ترشح صفرا مي‌شود و عمل هضم را تحريك و تسريع مي‌بخشد و تخميرهاي روده‌اي را كاهش مي‌دهد.

كاهو
كاهو در درمان تپش قلب و سرفه و مشكلات ريوي موثر است.همچنين آرام‌ كننده اعصاب است.كاهو براي دفع مواد زايد در روده‌ها و جلوگيري از يبوست مناسب است.از جوشانده كاهو مي‌توان براي درمان سوختگي‌ها و زخم‌ها استفاده كرد.

لوبيا سبز
از لوبيا سبز براي درمان كسالت‌هاي شديد كليوي استفاده مي‌شود.اين سبزي همچنين در درمان بيماري‌هاي قلبي نيز موثر است.وجود فسفر در لوبيا براي اعصاب مفيد است.خرده شده و يا پوره شده دانه لوبيا به عنوان ضماد براي مواضع سوختگي و ساير التهابات پوستي و زخم‌ها موثر است.

ترخون
ترخون به دليل داشتن اسانس‌هاي معطر در خود مجاري دستگاه گوارشي را ضدعفوني مي‌كند و محرك مناسبي براي معده به شمار مي‌رود.اين سبزي براي بيماري‌هاي رحم و تسهيل جريان خون قاعدگي بسيار موثر است.

رنگ قرمز
رنگي‌است محرك و اشتهاآور.رنگي پر انرژي كه همين خصوصيات در مواد غذايي قرمز رنگ هم ديده مي‌شود.معمولا ما براي خوردن خوراكي‌هايي با رنگ قرمز بسيار راغب هستيم.
اين رنگ و در واقع ميوه‌ها و سبزيجات‌ قرمز رنگ علاوه بر اين كه افزايش‌ دهنده اشتها هستند،براي افراد كم خون و افرادي كه كمبود آهن دارند بسيار مناسب است.همچنين در درمان عفونت‌‌ها و سوختگي‌هاي شديد بسيار موثر است و معمولا اين ‌گونه ميوه‌ها و سبزيجات در درمان بيماري‌‌هاي ريوي،مشكلات روده (يبوست)‌ و رحم به كار برده مي‌شود.مواد غذايي قرمز رنگ بسيار پر انرژي بوده و در تقويت قلب و افزايش فشار خون و غلظت خون بسيار مفيد و تقويت‌كننده روده و كبد است.

گيلاس‌
تقويت‌كننده و انرژي‌ زا.تنظيم ‌كننده كبد و مناسب براي رفع يبوست و اشتها ‌آور،دفع‌كننده مواد زائد و سموم از بدن.

توت ‌فرنگي‌
در درمان سل ريوي بسيار سودمند است و همچنين در درمان عفونت‌هاي روده.

انار
جلوگيري از تنگي نفس.مناسب براي روده و تصفيه‌كننده خون.

انگور فرنگي‌
موثر در درمان تب‌هاي عفوني،محرك اشتها و رفع يبوست.

شاتوت‌
تصفيه‌كننده خون،مناسب براي بيماري‌هاي كم‌خوني و مشكلات ريوي.

فلفل‌قرمز
تحريك قواي هاضمه،مناسب براي خونريزي‌هاي رحم،رفع فلج،رفع يبوست و بيماري‌‌هاي روده.

رنگ نارنجي
رنگي جذاب و سر زنده و شاداب،كه در نهايت جذابيت و جلب توجه احساس ‌زدگي ايجاد نمي‌كند. سبزيجات و ميوه‌هاي نارنجي رنگ و كلا هر شي نارنجي رنگ در افزايش شير مادران بسيار موثر است.مواد غذايي نارنجي رنگ بسيار انرژي‌ زا است و محرك مناسبي براي اعصاب و سودمند براي مشكلات تنفسي و ضد سرفه،ضد آسم و سل ريوي هستند و در درمان سنگ كليه و كيسه صفرا و بيماري‌هاي معده و روده موثر هستند.

هويج‌
افزايش شير مادر،مناسب براي درمان اختلالات شديد روده‌اي،بهبود دهنده زخم‌هاي دستگاه گوارش،رفع‌كننده يبوست،ضد عفوني‌كننده روده،تقويت‌كننده اعصاب و انرژي‌زا و موثر در بهبود عفونت‌هاي ريوي.

پرتقال و نارنگي‌
تقويت‌كننده دستگاه عصبي،عضلات و غدد،مناسب براي رفع اختلالات دستگاه گوارش،كبد و روده‌ها.

زالزالك‌
مناسب براي درمان بيماري‌هاي روده و رفع كم‌خوني.

رنگ زرد
رنگي شادي‌آفرين،درخشان،زنده و محرك.سبزيجات و ميوه‌هاي زردرنگ معمولا اشتها آور و در عين حال مناسب براي هضم غذا مي‌باشند.ميوه‌جات و سبزي‌هاي زرد‌رنگ تصفيه‌كننده كبد و روده‌ها و كليه‌هاست.اين مواد غذايي در درمان بيماري‌هاي معده (ورم معده)‌ كيسه صفرا يبوست و فشار خون و همين طور مشكلات ريوي مناسب هستند و در تقويت غدد لنفاوي قلب موثرند و بسيار انرژي‌زا مي‌باشند و محرك اعصاب.

زردآلو
سرشار از انرژي،موثر در درمان يبوست،كاهش‌دهنده افسردگي و تقويت‌كننده اعصاب.

آناناس‌
تقويت‌كننده روده،نيرو بخش،مناسب براي هضم غذا و موثر در بيماري‌هاي ريه.

به‌
تقويت‌كننده اعصاب و قلب،موثر در درمان بيماري‌هاي ريوي و سل.همچنين در درمان ورم معده و روده از اين ميوه استفاده مي‌شود.

گلابي‌
از بين برنده ضعف و بي‌حالي،تقويت‌كننده اعصاب،رفع تنبلي روده‌ها،رفع يبوست و بيماري‌هاي روده‌اي و معده،موثر در درمان سل ريوي،از بين برنده سنگ كليه.

آلو
انرژي‌زا و از بين برنده كم‌خوني و ضعف و سستي،برطرف‌كننده يبوست،محرك اعصاب،مناسب براي كليه‌ها.

سيب زرد
انرژي‌ساز،ضد عفوني ‌كننده قوي روده و مناسب براي تقويت روده‌ها و معده،محرك كليه‌ها و مناسب براي سنگ كليه و مجاري ادرار،تقويت‌كننده اعصاب،رفع‌كننده يبوست و اسهال، مناسب براي اختلالات تنفسي.

فرستنده : خانم الهام پرهیزکاری
مطلب قبلی

ساختمان افقی و خطای چشم

مطلب بعدی

روستایی در فرانسه معروف به بهشت کوچک‎

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *