تهران

خروج راه‌آهن از شهر اشتباه است

تین‌نیوز| انتقادها به پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران همچنان ادامه دارد. دامنه واکنش‌ها از مدیران شرکت راه‌آهن فراتر رفته و کارشناسان یکی پس از دیگری تعجب خود را از این پیشنهاد اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز مدیر عامل شرکت راه‌آهن، رئیس پلیس راهور، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، کارشناسان حوزه ریلی و کارشناسان حوزه شهری افرادی هستند که به این پیشنهاد واکنش نشان داده‌اند اما تا کنون هیچ‌یک از این افراد از پیشنهاد محمدباقر قالیباف حمایت نکرده‌اند.

حتی با وجود اینکه دبیر شورای عالی معماری وشهرسازی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در این‌باره، موضع این شورا را اعلام کرد و چنین پیشنهادی را غیر کارشناسی‌شده و غیرممکن خواند، اما ظاهرا این پیشنهاد آنقدر عجیب بوده که هنوز هم کارشناسان اصرار دارند مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

در همین راستا مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل‌ونقل ریلی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه فکر کردن به خروج راه‌آهن از شهر اشتباه است٬ گفت: امروز حتی طرح موضوع خروج راه‌آهن از شهر و فکر کردن و پرداختن به این موضوع نیز در کشورهای پیشرفته مطرح نمی‌شود و تمامی کشورهای پیشرفته از طرح چنین مباحثی متعجب می‌شوند. به گفته مهرداد تقی‌زاده امروزه صورت مساله چیز دیگری است و باید این مساله مطرح شود که چطور ما باید ایستگاه‌های راه‌آهن را به مرکز شهر نزدیک کنیم و کاری کنیم که مردم دسترسی راحت‌تری به ایستگاه‌های درون‌شهر داشته باشند. او هم مانند پیروز حناچی اعتقاد دارد که برای دسترسی راحت‌تر مردم به ایستگاه‌های راه‌آهن باید برای توسعه و تعدد ایستگاه‌های راه‌آهن گام برداشت نه خروج آن‌ها از شهرها، چراکه در همه جای دنیا همین رویکرد دنبال می‌شود. تقی‌زاده با بیان اینکه مترو هم می‌تواند مسافران حومه‌ای را به بیرون شهر انتقال دهد٬ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: هرچند اتصال مترو به شهرهای حومه‌ای هزینه‌های بسیار بیشتری دارد ولی چنانچه مترو بخواهد مسافران حومه را که در قبال خدمات‌دهی به آنها وظیفه‌ای ندارد٬ جابه‌جا کند اما این موضوع دلیلی برای خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر نمی‌شود در عوض باید ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطقی از شهر باشند که دسترسی مردم به آنها راحت‌تر شود. رئیس اتاق فکر حمل ونقل ریلی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه معمولا در تمام شهرهای پیشرفته دنیا سه مدل ترمینال و ایستگاه وجود دارد که ترمینال راه‌آهن٬ ترمینال اتوبوس‌های بین‌شهری و فرودگاه‌ها سه مدل ترمینال‌هایی هستند که ساخت آن در کشورهای پیشرفته رایج است٬ گفت: طبق مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته فرودگاه‌ها در حاشیه و بیرون شهر و ایستگاه‌های راه‌‌آهن و ترمینال‌های اتوبوسرانی در دل شهر قرار دارند و در بسیاری از شهرهای پیشرفته سعی شده است این ترمینال‌ها به مراکز شهر و محل‌های پرتردد نزدیک شود. تقی‌زاده یادآور شد: مطالعات نشان داده است که وقتی ترمینال‌های راه‌آهن و اتوبوسرانی درون شهر واقع شود می‌توان آن‌ها را با حمل‌ونقل درون‌شهری مثل تراموا٬ مترو و اتوبوس‌های تندرو(BRT) پیوند زد تا با این مدل حمل‌ونقل یکپارچه مردم رغبت به استفاده بیشتر از سیستم حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.

مطلب قبلی

ویدیو تامل برانگیز از بی دقتی رانندگان

مطلب بعدی

حمل و نقل پایدار شهری ابزاری برای تحقق شهرهای شهروند مدار

UMIC

UMIC

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *