*** شعار ما :   ترویج تفکر علمی و تخصصی مدیریت شهری و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

بانک اطلاعات تخصصی

عضویت در خبرنامه





Powered by WebGozar

با پر کردن فرم بالا می توانید از جدیدترین اطلاعات وبسایت مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری با خبر شوید.

آیا می دانید ؟

آیا می دانید

اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب زدند ایرانیان بودند .

مطالب بیشتر ...

 
عوامل موثر بر ايمن سازی راه های کوهستانی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 18 خرداد 1390 ساعت 03:30

با توجه به اينکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسيله نقليه در وقوع تصادفات  جاده ای نقش موثری دارد ، بنابراين ايمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طريق اصلاح طرح هندسی راه ، ساماندهی بافت سطح جاده ( روسازی راه) ، و نصب انواع علائم و تجهيزات ايمنی راهها در کاهش سوانح و حوادث جاده ای حائز اهميت خواهد بود .

اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه در راههايی که از مناطق کوهستانی و ناهموار می گذرند و اغلب دارای قوسهای افقی و عمودی زيادی هستند و همچنين در نقاطی که تقاطعهای همسطح وجود دارد ، از اهميت بيشتری برخوردار است ، ضمن اينکه نصب علائم و تجهيزات ايمنی راهها يکی از قسمتهای ضروری مهندسی راه است و جاده ای که فاقد علائم ايمنی مطلوب و مناسب باشد ، رضايت بخش نخواهد بود .

در اين راستا با توجه به برخی شرايط حاکم بر راههای کوهستانی ، از قبيل عبور اکثر راهها از مناطق سخت و صعب العبور ، حجم بالای ترافيک در اغلب راههای کوهستانی ، وجود گردنه های برفگير در سطح کوهستانی ، و عبور بارهای ترافيکی سنگين از محورهای کوهستانی ،  همواره این راههای با مشکلاتی مواجه می باشند.

عوامل موثر بر ايمن سازی راههای کوهستانی

از آنجا که ايمن سازی راهها معمولا به سه روش زير انجام می پذيرد ، عوامل موثر بر ايمن سازی راههای کوهستانی را می توان در قالب اين سه موضوع مورد بررسی قرار داد :

الف) اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه ( اصلاح مقاطع طولی و عرضی، قوسهای قائم و افقی، عرض راه، شانه راه، شيب طولی و عرضی راه، تقاطعها و موانع ديد )

ب) ساماندهی بافت سطح جاده يا روسازی راه ( اصلاح و ترميم رويه های آسفالت و رفع هر گونه مانع از سطح راه )

ج) نصب علائم و تجهيزات ايمنی راهها ( طراحی و نصب انواع علائم ايمنی افقی و عمودی، سيستمهای روشنايی و حفاظهای ايمنی )

عوامل موثر بر ايمن سازی راههای کوهستانی از طريق " اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه" :

با توجه به ميزان اعتبارات کوهستانی در بخش راه و ترابری ، مهمترين و اساسی ترين مشکل موجود در زمينه اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه ، وضعيت توپوگرافی و موقعيت راههای کوهستانی می باشد که با توجه به عبور اغلب راههای کوهستانی از نقاط سخت و  صعب العبور، عمليات تعريض، بهسازی و حذف نقاط حادثه خيز را با مشکلات جدی مواجه ساخته است .

در اين خصوص می توان به محور هراز(تهران به آمل) یا کندوان(کرج به چالوس) که از محورهای ارتباطی بسيار مهم       و ترانزيتی کوهستانی بوده و نقش مهمی را در سيستم حمل و نقل کشور ايفا می کند اشاره نمود که در اکثر نقاط از يکطرف به رودخانه ها و دره های نسبتا عميق و از طرف ديگر به کوهها و صخره های مرتفع منتهی می شود و با توجه به اعتبارات مربوطه ،  تعريض مناسب و حذف نقاط  حادثه خيز در محور کوهستانی به آسانی امکانپذير نبوده و عليرغم انجام فعاليتهای جدی و مستمر راهداری و راهسازی ، شاهد وقوع حوادث رانندگی زيادی در اين محورها(محورهای کوهستانی) می باشيم .

عوامل موثر بر ايمن سازی راههای کوهستانی از طريق " اصلاح و ساماندهی بافت سطح جاده ( روسازی راه )"

سطح سواره رو که بستر گردش چرخ وسايط نقليه است بايستی همواره عاری از ناصافی ، موج و پستی و بلندی يا دست انداز باشد . فقدان مشخصات ذکر شده سبب می گردد که راننده بطور ناگهانی و در حاليکه فرصتی برای تصميم گيری ندارد با وضعيت نا مطلوبی روبرو شود که پی آمد آن وارد شدن خسارت به وسيله نقليه و بسيار ناگوارتر از آن بروز سوانح باشد.در اينصورت هر چه سرعت خودرو بالاتر باشد ، احتمال وقوع سوانح و خسارتها بيشتر خواهد بود . در ضمن ،  تاريکی شب که وضعيت نا هموار و نا صاف رويه راه را از حالت وضوح نسبی روز خارج می کند ، افزايش قابل ملاحظه خطر را موجب می گردد .

در راههای کوهستانی ، سه عامل اساسی در ايجاد ايمنی راه  از طريق بهسازی و ترميم مناسب سطح سواره رو تاثيرگذار می باشند که ذيلا مورد بررسی قرار می گيرند :

الف) عبور بارهای ترافيکی سنگين و فوق سنگين از راههای کوهستانی :

تردد وسايط نقليه حامل بارهای ترافيکی سنگين و فوق سنگين در سطح راههای کوهستانی ، باعث وارد شدن خسارات فراوانی به رويه راه و در نتيجه کاهش طول عمر بافت سطحی جاده می گردد .

ب) حجم بالای ترافيک در راههای کوهستانی :

حجم بالای ترافيک عبور کننده از سطح راههای که بيشتر شامل وسايط نقليه سنگين و نيمه سنگين می باشد ، باعث آسيب ديدن روسازی راه و تخريب بافت سطح جاده می شود .

ج) تاثيرات ناشی از شرايط آب و هوايی :

وجود  تابستان های  بسيار گرم  و زمستان های  بسيار  سرد در راه کوهستانی ، تاثيرات زيادی بر روسازی راهها بويژه آسفالت سطح جاده ها دارد ، بطوريکه در فصل تابستان ، رويه آسفالتی تحت تاثير گرمای شديد و تردد وسايط نقليه سنگين ، دستخوش تغييراتی از جمله قير زدگی ، ايجاد فرورفتگيهای مقطعی و ناهمواريهای موجی شکل بخصوص در گردنه ها و قوسهای افقی می گردد . از طرفی در فصل زمستان با توجه به برودت هوا و بارندگيهای شديد و انجام فعاليتهای راهداری از قبيل برف روبی ، شن پاشی و نمکپاشی در محورهای شمالی و شرقی کوهستانی ، خسارات فراوانی به سطح راه وارد  می آيد که با عنايت به ضرورت انجام عمليات مذکور ، جلوگيری از اينگونه خسارات امکانپذير نخواهد بود .

عوامل موثر بر ايمن سازی راههای کوهستانی از طريق  " طراحی و نصب علائم و تجهيزات ايمنی راهها "

يکی از مهمترين روشهای جلوگيری از وقوع سوانح جاده ای ، تامين ايمنی ترافيک در سطح راهها می باشد . بدين منظور بايستی علاوه بر برطرف نمودن تمامی عوامل خطرآفرين در راهها ، رانندگان و عبورکنندگان  از خطرات و شرايط عبور ايمن آگاه شوند . اين اطلاع رسانی با بکارگيری انواع علائم و تجهيزات ايمنی راهها صورت می پذيرد .

مهمترين عواملی که باعث آسيب رساندن به علائم  افقی و عمودی و ساير تجهيزات ايمنی منصوبه در سطح راههای کوهستانی می گردد ، عبارتند از :

الف) عبور بارهای ترافيکی سنگين و فوق سنگين از راههای کوهستانی :

تردد وسايل نقليه حامل بارهای ترافيکی سنگين و فوق سنگين باعث آسيب ديدن جدی   علائم ايمنی افقی از قبيل خط کشی و بازتاب های چشم گربه ای نصب شده در سطح جاده شده و باعث صرف هزينه های فراوانی در زمينه ايجاد ايمنی مطلوب در سطح راههای کوهستانی خواهد شد .

در اين راستا ،  ساييدگی و تخريب سطح آسفالت بر اثر عبور اينگونه وسايل نقليه ،  علاوه بر اينکه خطوط ترافيکی اجرا شده را از بين برده و موجب کاهش چشمگير ماندگاری آنها   می گردد ، باعث کنده شدن ، شکستن  و يا  فرورفتن  بازتاب های چشم گربه ای در سطح آسفالت    ( بخصوص در فصل گرما ) نيز خواهد شد که اين امر باعث کاهش سطح ايمنی عبور و مرور بويژه در هنگام شب می شود .

ب) حجم بالای ترافيک در راههای کوهستانی :

حجم بالای ترافيک عبور کننده از سطح اغلب راههای کوهستانی نيز موجب وارد شدن خسارات فراوانی به علائم و تجهيزات ايمنی راهها می گردد . در اينخصوص  با توجه به  حجم بالای تردد در شبانه روز و در نتيجه افزايش  حوادث  رانندگی  نظير انحراف و واژگونی  وسايل نقليه و برخورد آنها با علائم و تجهيزات منصوبه در حاشيه راهها ، خسارات زيادی به علائم ايمنی عمودی  ( انواع علائم و تابلوهای اخطاری ، انتظامی و اطلاعاتی) ، حفاظهای ايمنی ميانی و کناری راه ( گاردريل ها و نيوجرسيها)  و سيستمهای روشنايی وارد  خواهد شد . در ضمن همانگونه که در بند (الف) نيز اشاره شد ، ترافيک سنگين در راههای کوهستانی موجب کاهش ماندگاری  خط کشی و از بين رفتن بازتابهای چشم گربه ای می گردد .

ج) تاثيرات ناشی از شرايط آب و هوايی :

در کوهستانی با توجه به بارش سنگين برف در فصل زمستان ، بخصوص در محورهای   شمالی و شرقی کوهستانی و در نتيجه ضرورت انجام فعاليتهای راهداری نظير برفروبی ،  نمکپاشی  و شن پاشی بمنظور بازگشايی و ايمن سازی راهها ، صدمات فراوانی به علائم ايمنی وارد می گردد بطوريکه در حين انجام عمليات برفروبی ، بسياری از علائم ايمنی عمودی نظير تابلوهای جان پناه و مسير نما و علائم ايمنی افقی نظير بازتابهای چشم گربه ای ، بر اثر برخورد تيغه ماشين آلات برفروب تخريب گرديده و از جا کنده می شوند . در ضمن نمکپاشی و شن پاشی سطح جاده و متعاقب آن تردد وسائط نقليه موجب پاک شدن و کاهش ماندگاری خط کشی جاده ها خواهد شد .

از سوی ديگر در فصل تابستان ، گرمای شديد هوا بويژه در برخی نواحی جنوبی کوهستانی باعث تاثير بر آسفالت جاده و نرم شدن آن و در نتيجه فرو رفتن بازتابهای چشم گربه ای در سطح آسفالت و يا جابجايی و کنده شدن آنها ( تحت تاثير تردد خودروها )  می گردد . در ضمن نرم شدن و قيرزدگی سطح آسفالت بر اثر گرما موجب تيرگی و از بين رفتن بازتاب خطوط ترافيکی خواهد شد.

د) عبور اغلب راهها از مناطق کوهستانی :

وجود قوسهای افقی و قائم ، شيبهای طولی و عرضی ، عرض نامناسب راه و موانع ديد در طول راههايی که از نواحی کوهستانی گذر کرده و اعتبارات مربوطه تکاپوی ساماندهی مطلوب آنها را نمی کند ، موجب بروز انواع سوانح جاده ای بخصوص انحراف و واژگونی وسايط نقليه و در نتيجه وارد شدن صدمات فراوانی به علائم و تابلوهای حاشيه راه و همچنين حفاظهای کناری و ميانی راه می گردد .

ساير موارد :

بغير از مواردی که به آنها اشاره شد ،  عوامل ديگری نيز در امر ايمن سازی راههای کوهستانی تا حدودی تاثير گذار بوده و در برخی شرايط می توانند موجب ايجاد مشکلاتی در اين زمينه شوند . اين عوامل عبارتند از :

الف) جاری شدن سيل بر اثر بارندگيهای شديد در سطح کوهستان که سالانه خسارات فراوانی به جاده ها وارد نموده و از مشکلات موجود در امر ايمن سازی راهها به شمار می رود .

ب) وجود ريزشهای طبيعی ( بر اثر وقوع زمين لرزه و بارندگی ) و ريزشهای مصنوعی  ( جهت بهسازی راه و حذف نقاط حادثه خيز ) در مناطق کوهستانی و متعاقب آن انجام عمليات ريزش برداری در سطح راهها که باعث وارد شدن خساراتی به جاده ها بويژه بافت سطحی آنها و همچنين علائم ايمنی و تابلوهای نصب شده خواهد شد .

ج) تردد انواع ماشين آلات کشاورزی ( نظير کمباين و تراکتور )  از حاشيه راهها بخصوص در فصل برداشت محصولات کشاورزی و همچنين وسايل نقليه حامل بارهای ترافيکی عريض از راههای کوهستانی که  باعث آسيب رساندن به انواع علائم ايمنی منصوبه می گردد .

 

گردآوری : مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری

 
 

توسعه حمل و نقل محور

صفحه اصلی تماس با ما

All Rights Resereved For umic.ir

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما