*** شعار ما :   ترویج تفکر علمی و تخصصی مدیریت شهری و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

بانک اطلاعات تخصصی

عضویت در خبرنامه





Powered by WebGozar

با پر کردن فرم بالا می توانید از جدیدترین اطلاعات وبسایت مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری با خبر شوید.

آیا می دانید ؟

آیا می دانید

اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب زدند ایرانیان بودند .

مطالب بیشتر ...

 
نقش مدیریت یکپارچه شهری در کاهش ناهنجاری و بزهکاری در استرالیا مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
مدیریت واحد شهری
سه شنبه, 18 بهمن 1390 ساعت 07:20

یکی از نمودهای مدیریت یکپارچه شهری، همکاری دو جانبه بین نهادهای مختلف رسمی در شهر می باشد.

نمونه هایی از این همکاری و یکپارچگی که نتایج مثبت و قابل توجهی را ارائه دهد در کشورهای مختلف می توان یافت. گاه به اضطرار و برای رفع ناهنجاری در وضع موجود جامعه شهری و دستیابی به وضعیتی مطلوب همراه با آرامش خاطر شهروندان، این سازمان ها و نهادها به یکپارچگی و وحدت رو می آورند. برای نمونه پیشگیری اجتماعی از بزهکاری اطفال و نوجوان بعنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی پیش روی جوامع شهری چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع در حال توسعه -البته با شدت و ضعفی متفاوت- از موارد قابل توجه می باشد. فعالیت های مختلفی برای کاهش و به حداقل رساندن این رفتارهای خطرناک و بزهکارانه از سوی نهادهای مختلف و مسئول شهری انجام گردیده است.

در این میان نیز یکی از مهمترین آنها طرح های مربوط به تعامل پلیس با دانش آموزان مدارس به منظور آموزش، آگاه سازی و یاددهی مهارت های اجتماعی جهت کاهش بزهکاری در میان آنان می باشد.

برنامه ها و طرح های اجرا شده مذکور از سوی برخی از کشورها در مجموع منتج به نتایج مثبتی شده، آگاهی و بهره گیری از آن ها می تواند برای کشورهای دیگر از جمله ایران مفید باشد. زیرا با بررسی این تجارب می توان از روش های متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و ... سود جست و مواردی را که با این شرایط در کشور ایران مطابقت ندارند پرهیز کرده و از تکرار آن ها خودداری نموده و بدینسان از اتلاف نیروی انسانی و هزینه های مادی و معنوی جلوگیری کرد.

در این بررسی سعی شده است به اقدامات کشور استرالیا در خصوص پیشگیری از بزهکاری توسط پلیس به صورت فشرده و اختصار اشاره شود.

طرح مشترک آموزشی و تربیتی، آموزش و پرورش و پلیس در استرالیا

ایالت ویکتوریا

طرح کارگاه پیشگیری از جرایم که به صورت طرحی مشترک بین پلیس و آموزش و پرورش نیوولز جنوبی که در تاریخ 30 سپتامبر تا 1 اکتبر 2002 در کنفرانس نقش مدارس در پیشگیری از جرایم که توسط موسسه جرم شناسی استرالیا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کار ایالت ویکتوریا و سازمان پیشگیری از جرم در ایالت مذکور در ملبورن برگزار گردید، نمونه ای دیگر از تعامل پلیس و دانش آموزان به منظور پیشگیری از جرم است.

هدف از طرح این است تا ارتباطی اساسی و خوب بین دانش آموزان، پلیس و معلمان ایجاد و بهترین شیوه ها برای پیشگیری از جرایم نوجوانان را بررسی کند و راهبردهای مشترک مناسبی برای پیشگیری از جرایم در مدارس اتخاذ نماید.

اهداف طرح

1- ایجاد شناخت در جوانان با آگاهی از عواقب شرکت در جرایم و رفتارهای ضداجتماعی؛

2- رشد و توسعه راهبردهایی که در پیشگیری از جرایم و رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند؛

3- ایجاد ارتباطی اساسی و خوب بین جوانان و پلیس.

تقریباً همه دانش آموزان (90 درصد) بر این نکته تاکید داشتند که درس های کارگاه پیشگیری از جرایم اطلاعاتی بسیار سودمند در اختیار آن ها گذاشته است که واقعاً مربوط به زندگی روزمره آن ها می باشد و دروس بسیار قابل فهم و جذابی بوده است.

پس از اجرای برنامه فوق، ارزیابی انجام شده از دانش آموزان به شرح ذیل است:

- 75 درصد از عواقب تخطی از قانون مطلع و آگاه شده اند.

- 69 درصد آموخته اند که تخلفات را گزارش نمایند.

- 67 درصد اعلام کرده اند که اگر دوستانشان از آن ها بخواهند که اعمال برخلاف قانون انجام دهند این امر را انجام نخواهند داد.

ایالت کویین لند[1]

اجرای طرح زیر نیز در خصوص برنامه پیشگیری از جرایم در مدارس در ایالت کویین لند است. این برنامه بگونه رسمی در سال 1997 آغاز شد.

اصول کلی برنامه ها

1- ایجاد روابط مثبت بین مدارس و پلیس؛

2- ایجاد شناخت در جوانان در خصوص مسائلی مانند قانون و فرایندهای اجرای قانون؛

3- مطرح کردن موضوع هایی مرتبط و مناسب با پلیس در مدارس؛

4- بالابردن سطح دانش نوجوانان بالای 12 سال تا میزان 88 درصد تا سال 2010؛

5- بالابردن کیفیت آموزش کاهش جرم برای همه دانش آموزان؛

6- جلب حمایت دولت برای دسترسی بیشتر دانش آموزان به منابع آموزشی مرتبط؛

7- ایجاد محیطی امن، قابل تحمل و با نظم برای جوانان، تا در آینده به شهروندانی فعال و با خلق و خوی مناسب تبدیل شوند.

وظایف افسران پلیس مدارس در این برنامه

1- ارائه دروس به دانش آموزان (با مشورت کردن با معلمان)؛

2- اجرا و ارائه راهبردهای موثر در مدارس که به مدارس کمک کند محیطی مناسب برای آموژش جوانان فراهم کنند؛

3- تعبیه منابع آموزشی مناسب با نیازهای جامعه؛

4- واکنش در برابر تخلفات احتمالی.

طی بررسی هایی که انجام گرفت، اغلب دانش آموزان و معلمان نظر مثبتی در خصوص تاثیر برنامه های پیشگیری از جرایم در مدارس داشته اند، بطوریکه که 83 تا 92 درصد از معلمان واکنشی مثبت از خود نشان داده اند. 88 درصد از کارکنان مدارس اعلام کرده اند که افسران رابط مدارس، ارتباط بین دانش آموزان و پلیس را بهبود بخشیده اند.

طی بررسی های 1997 تا 2001 نتایج مثبت برنامه پیشگیری از جرایم در مدارس به شرح ذیل است:

1- حمایت قوی دانش آموزان و کارکنان مدارس از افسران پلیس مدارس؛

2- کاهش وقوع جرایم در مدارس؛

3- ایجاد ارتباطی خوب بین مدرسه، دانش آموزان و پلیس؛

4- ایجاد محیطی امن در مدارس برای کودکان که در نتیجه حضور افسران پلیس مدارس ایجاد شده است.

تمام نتایج فوق موجب کاهش یافتن جرم و ترس از جرم در مدارس شده اند. از این رو، نمونه یکپارچگی در مدیریت شهری در سطح دو یا چند سازمان مشخص مانند نمونه فوق در استرالیا، دارای نتایج مثبتی به لحاظ اجتماعی بوده است.

فرستندگان :

آقای مهندس یدالله صادقی( دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس )

آقای مهندس محمد اکبری (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس )



[1] - Queenland

 
 

توسعه حمل و نقل محور

صفحه اصلی تماس با ما

All Rights Resereved For umic.ir

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما