*** شعار ما :   ترویج تفکر علمی و تخصصی مدیریت شهری و استفاده از تجارب سایر کشورها ***

بانک اطلاعات تخصصی

عضویت در خبرنامه





Powered by WebGozar

با پر کردن فرم بالا می توانید از جدیدترین اطلاعات وبسایت مرکز اطلاعات علمی و تخصصی مدیریت شهری با خبر شوید.

آیا می دانید ؟

آیا می دانید

اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب زدند ایرانیان بودند .

مطالب بیشتر ...

 
تفسيري از راهبرد TOD (ريلي) ايران مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
حمل و نقل شهري - مطالب حمل و نقل شهري
یکشنبه, 27 فروردین 1396 ساعت 08:14

تفسيري از راهبرد TOD (ريلي) ايران

1. TOD مي‌تواند مشكلات را حل نمايد؛
– اما نمي‌تواند تمامي مسائل شهري و مشكلات ترافيكي در ناحيه شهري را حل نمايد.
– تعريف من از TOD: TODتركيبي است از استراتژي هاي توسعه شهري و حمل و نقل عمومي در راهي پايدار يا هدفي پايدار
– TOD مي‌بايست قسمتي از يك طرح جامع در كنار استراتژي گسترش و ارتقا حمل و نقل عمومي، استفاده دوچرخه و پياده باشد.

2. TOD بر مبناي ريل، نياز به ريل دارد؛
– پيش‌نياز اصلي يك TOD، وجود شبكه متراكم ريلي مي‌باشد.
– ایران نیازمند گسترش شبکه راه‌آهن به نقاط دور دست است، همچنين اتصال آن به شبکه هاي متراكم در نقاط پر رفت و آمد.
– اما يك شبكه از دست رفته و توسعه نيافته از جهتي يك فرصت است. توسعه شبكه مي‌تواند بر مبناي قوانين TODصورت پذيرد.

3. قطار سبك شهري (LRT)
– یکی از ابزار اصلی اجراي TODدر شهر بر مبناي ريلي، ایجاد يا گسترش شبکه راه آهن شهری علي الخصوص LRT است.
– بيشتر پروژه هاي ريلي شهري توجهشان به مترو است. اما اين ديدگاه زمان بر و هزينه بر است. تهران نيازمند حل سريع معضلات ترافيكي است. مترو براي اين شهر مورد نياز است، اما سيستم ريلي زميني به عنوان يك استراتژي بلند مدت مي‌بايست به عنوان دومين سيستم حمل و نقلي توسعه يابد ( LRT يا شايد سيستم ريلي پرسرعت).
– LRT مي‌بايست جزو هسته مركزي حمل و نقل درون شهري و استراتژي TOD باشد.
– LRT (همچنين BRT) باعث فكر در مورد توسعه كوريدورهاي شهري مي‌شود البته نه فقط در ايستگاه ها در مقايسه با مترو و راه آهن

4. انبوه سازي در تمامي ايستگاه هاي ريلي؟
– در بيشتر كشورها در نواحي ايستگاه هاي ريلي انبوه‌سازي صورت گرفت است. ايستگاه مركزي تهران نمونه پروژه اي مشابه مي‌باشد.
– اما فراموش نكنيد كه مي‌بايست فضايي را براي توسعه آينده حمل و نقل ريلي به صورت رزرو نگهداريد.
– البته يك ايستگاه با دسترسي آسان و بالا مورد نياز است، اما به عنوان مثال فضايي نيز براي تداركات، نقل و انتقالات باري شهري توسط ريل نيز مورد نياز است.

5. باربري شهري؟ —< ترامواي باري - بر خلاف سيستم مترو، يك سيستم LRT مي‌تواند براي نقل و انتقالات باري شهري نيز مورد استفاده قرار گيرد. - اما استفاده از LRT باري بستگي به داشتن برنامه ريزي درست و چارچوب قانوني دارد، همچنين سيگنالهاي قيمت‌گذاري درست: ماليات و قيمتها در حمل و نقل جاده اي مي‌بايست بالا و در سيستم حمل و نقل ريلي مي‌بايست پايين باشد.   6. سطح سرويس حمل و نقل درون شهري براي موفقيت TOD بسيار با اهميت مي‌باشد - در كنار نيازهاي زيرساختي، وجود يك سطح سرويس بالا در سيستم حمل و نقلي بسيار با اهميت مي‌باشد. - فركانس بالا، ساعات سرويس دهي بيشينه، شريان‌هاي راحت، نرخ هاي با صرفه، سرعت و ... . - براي يك تغيير وسيله سفر(modal shift) موفق (MIT-> PT ) بازاريابي براي حمل و نقل عمومي با اهميت مي‌باشد:
تجربيات نشان مي‌دهند كه يك تغيير وسيله سفر (modal shift) فقط با انداره گيري بازاريابي ! امكان‌پذير است

7. تراكم و فشردگي (قابليت پياده روي)، كاربري زمين مختلط، ارائه مسكن ارزان قيمت
– در بسياري از پروژه هاي ارائه شده در كنفرانس آسمان خراش ها، مراكز خريد، ساختمان ‌هاي تجاري،… مشاهده شدند.
– ارائه مسكن براي افراد با درآمد پايين در كوريدورهاي TOD بسيار با اهميت مي‌باشد. ” ارائه مسكن هايي واقعا مقرون به صرفه، پايدار و قابل اطمينان برپايه استفاده كنندگان حمل و نقل، دسترسي گسترده تر به فرصت ها، و امكانات بهداشتي براي گروه‌هاي درآمدي مختلف، افزايش توان مالي و كاهش فاصله بين كيفيت و رشد ثروت و سلامت ساكنين با درآمد بالا و پايين.
– هدف مي‌بايست : TOD بر مبناي درآمدهاي مختلف، “TOD منضبط چند وجهي ” باشد.

8. اجتناب از گسترش ظرفيت پاركينگ ها !!!
– حدود 30 درصد از فضاي خيابان‌ها در مركز شهر‌ها توسط پارکینگ‌هاي زياد و محدودیت های فضاهای پارکینگ اشغال شده اند كه اين فضاها مي‌تواند مورد استفاده TOD قرار گيرد.
– کاهش پارکینگ مورد نیاز در جهت توسعه ساختمان‌هاي مسکونی به معنی کاهش پارکینگ در (قوانين، اصول) ساختمان سازي مانند (قوانين، اصول) آلمان و سوئيس
– كاهش هزينه هاي مرتبط با ايجاد پاركينگ باعث استفاده از هزينه آن در ايجاد امكانات پیاده روی و دوچرخه سواری، به اشتراک گذاری خودرو، تاکسی ها، و سیستم هاي چند عاملي مي‌شود.

9. TOD مي‌بايست به صورت يكپارچه در برنامه ريزي كاربري زمين، برنامه ريزي منطقه اي، و برنامه ريزي جامع حمل و نقل حضور داشته و ديده شود

Dr.-Ing. Wulf-Holger Arndt
Technische Universität Berlin
Zentrum für Technik und Gesellschaft
Head of research unit „Mobility and Space“
Sek. HBS 1, Hardenbergstr. 16-18
10623 Berlin

 

منبع: مرجع TOD ایران

 
 

توسعه حمل و نقل محور

صفحه اصلی تماس با ما

All Rights Resereved For umic.ir

مشاور بازاریابی اینترنتی و سئو : گروه تخصصی مستر کاما