حمل و نقل شهري

پوستري كه در سال ۱۹۶۵ لندن را تكان داد

 

خودروها ميزان استفاده از معابر شهري را در مقايسه با اتوبوس ها به حداقل كارايي خود كاهش مي دهند زيرا اغلب آنها تك سرنشين هستند.اهميت اين موضوع با وجود اتوبوسهاي دوكابين و BRT بيش از پيش حس مي شود.
اين پوستر هوشمندانه حمل و نقلي در سال ۱۹۶۵ نقطه عطفي را در ذهن مردم ايجاد كرد.
اين پوستر در سال ۱۹۶۵ لندن را تكان داد و نگرش مردم را اصلاح كرد. امروز لندن بزرگراه هائي كمتر از تهران دارد و افتخارش به مترو و طول خطوط ويژه اتوبوس و پياده روهاي مناسب و وسيع است.همه ما قبلا اين پوستر را ديده ايم. چرا ديدن آن براي ما تكان دهنده نيست ؟!!!
هنوز معابر را براي خودرو شخصي مي سازيم. هنوز تونل و پل مي سازيم و به ساختن آن افتخار مي كنيم و شهرها در اين ساخت و ساز به تبعيت از تهران به مسابقه افتاده اند و آثار منفي اين ساخت و سازها را در افزايش روزافزون ترافيك و آلودگي هوا مي بينيم ، اما باز هم مي سازيم. هنوز جرعت نكرده ايم عوارض براي حركت خودرو شخصي در تهران وضع كنيم. هنوز حمل و نقل همگاني ما به حدي ناقص و نامطلوب است كه صرفا افرادي كه خودرو شخصي ندارند از آن استفاده مي كنند. بعد از چند سال شعار “انسان محوري” دادن ، در چند سال گذشته سهم حمل و نقل همگاني ما در همه كلان شهرها كاهش يافته و در تهران ۹% كاهش يافته و ………
اين يك زنگ خطر جدي است اگر قرار باشد عليرغم اجراي موفق تعداد زيادي پروژه توسعه كمي و كيفي حمل و نقل همگاني ، سهم آن كاهش پيدا كند، دورنماي خوبي براي كلان شهرهاي ما ديده نمي شود ! یعنی هرگز مشکل حل نمی شود و بدتر هم می شود.
آري ، نه تنها تصوير فوق ما را بيدار نكرد ، بلكه اين همه فجايع جاري و روز افزون هم براي ما تكان دهنده نيست !!!!!!!

دریافت فایل PDF مطلب

تحليل توسط : مهرداد تقي زاده

مطلب قبلی

مترو مسکو؛ موزه زیرزمینی

مطلب بعدی

سنگاپور بزرگترین شهر مجازی دنیا می‌شود

ar.basirian

ar.basirian

بدون دیدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *